Internationale kunsttentoonstelling in de Grote Kerk

[ALKMAAR] De Grote Kerk van Alkmaar tekende donderdag 5 april het verhuurcontract met stichting White Cube voor een unieke internationale tentoonstelling in de kerk. Van 24 tot en met 27 oktober 2019 zullen 100 vrouwelijke kunstenaars uit de hele wereld hun werk tonen in de tentoonstelling '100% VROUW'.

De #metoo-beweging heeft ook haar invloed achter gelaten op de kunstwereld. De Manchester Art Gallery verbande haar 'Hylas en de Waternimfen' van John William Waterhouse naar haar kelders. Dit schilderij uit 1896 objectiveert vrouwen te veel volgens de curator van de galerie. Na een wereldwijde storm van kritiek plaatste de galerie echter het schilderij weer terug in het museum. Men zou cynisch kunnen zeggen dat dit een perfecte PR-stunt was van een minder bekend museum.
Het heeft echter wel de legitieme vraag opgeworpen, die de moeite waard is om te onderzoeken: "Worden vrouwen op een juiste manier geportreerd in de kunstgeschiedenis?"

Door de hele kunstgeschiedenis heen worden vrouwen vaak geportretteerd als onschuldig kind, moeder of hoer. Terwijl mannen zijn afgebeeld in een hele reeks van menselijke archetypen, emoties en omstandigheden. Of we naar de  kunstgeschiedenis kijken lijkt het net alsof vrouwen in onze samenleving geen andere rol spelen, dan die van verpleegster of prostituee. Men kan zich afvragen of dit een realistische vertegenwoordiging van vrouwen is. Als we nader naar onze geschiedenis kijken, komen we ook verhalen tegen over vrouwen die een totaal andere rol speelden, zoals bijvoorbeeld Kenau Simonsdochter Hasselaer (1526-1588 AD). Tijdens de 80-jarige oorlog tussen Nederland en Spanje, was ze de eigenaar van een scheepswerf in Haarlem en werd beroemd door haar verzet tegen het Spaanse leger.

Maar naast vrouwelijke krijgers toont onze geschiedenis ook vrouwen als vooraanstaande wetenschappers (Marie Curie), filosofen (Simone de Beauvoir), activisten (Sojourner Truth) en laten we de allereerste museumoprichter van de wereld niet vergeten; prinses Ennigaldi van Babylon (5de eeuw v.Chr.). De ruïnes van haar museum zijn nog steeds te zien in het huidige Irak. Daarom kunnen we de vraag stellen of vrouwen juist zijn afgebeeld in onze cultuur?

Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven, nodigt stichting White Cube 100 vrouwelijke kunstenaars uit om te laten zien, hoe zij naar de rol van vrouwen in onze samenleving aankijken. De internationale tentoonstelling '100% VROUW' zal volgend jaar van 24 tot en met 27 oktober 2019 worden gehouden in de Grote Kerk van Alkmaar. '100% VROUW' wil het beeld over vrouwen corrigeren en wil op een meer realistische wijze de rol die vrouwen spelen in onze samenleving
reflecteren. Geen activistische tentoonstelling, maar een zachte actie om de diversiteit van vrouwen in de samenleving een gezicht te geven. Niet door kunstwerken naar de kelder van de cultuur te verbannen, maar om toe te voegen en te completeren.