Janus Visser/BDU

Charifa el Kaddouri stapt uit raadsfractie PvdA Ede

12-02-2012 20:03
23 reacties

EDE - Charifa el Kaddouri heeft besloten de raadsfractie van de PvdA in Ede te verlaten en het lidmaatschap van de landelijke partij op te zeggen.

,,Dit besluit is het resultaat van een langere periode waarin ik mij met toenemende mate niet meer heb kunnen vinden in de PvdA. Uiteindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat de partijideologie niet meer overeenkomt met de wijze waarop ik tegen het bedrijven van politiek aankijk." El Kaddouri gaat als eenvrouws-fractie door in de Edese raad.

door Jan de Boer

Een voorbeeld om de PvdA vaarwel te zeggen is volgens Charifa el Kaddouri de wijze waarop de partij weerwoord geeft tegen het landelijke kabinetsbeleid. ,,Een duidelijke visie uit eigen kracht en vertrouwen ontbreekt daarbij. Ook de wijze waarop de oppositie vorm gegeven wordt geeft geen goede indruk." Het vertrek van El Kaddouri is een trieste dag in de geschiedenis van de Edese afdeling van de PvdA, vindt fractievoorzitter Marije Eleveld. Ooit stapte wethouder Arie Roseboom uit de partij.


Onverwacht besluit

Het vertrek van El Kaddouri kwam ook bij de Edese PvdA'ers als onverwacht, zegt Eleveld. ,,Ze noemt als belangrijkste reden, dat zij zich steeds niet meer kan vinden in de landelijke partijlijn, de partij ideologie. Binnen de PvdA hebben we zowel lokaal als landelijk behoorlijk wat ruimte om met elkaar in discussie te gaan en met elkaar in debat te gaan. Ik had graag gezien, dat ze die ruimte had gebruikt. Daar hebben we de afgelopen tijd niet veel van gezien. In die zin komt het bij ons ook behoorlijk onverwacht."

Bij Charifa el Kaddouri is de motivatie om in de politiek actief te blijven nog volledig aanwezig. ,,Ik heb besloten mijn zetel te behouden. En voorlopig op mijn eigen naam door te gaan. Het teruggeven van de zetel zou voor de partij de wenselijke weg zijn geweest. Bij de verkiezingen in 2006 en 2010 heb ik voldoende voorkeurstemmen verkregen om direct te zijn verkozen. Dit heeft mij gesterkt in mijn besluit om mijn zetel te behouden en mijn politieke carrière voort te zetten waarvoor ik ook volledig gemotiveerd ben."


Politieke toekomst

In de komende tijd gaat zij in alle rust en ongebonden beraden op haar politieke richting en toekomst. ,,Het is voor mij een moeilijke en zware beslissing geweest om de fractie te verlaten en mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik kijk op een mooie periode terug." El Kaddouri denkt dat zij nog wel wat kan betekenen voor de Edese politiek. ,,Hoe en op welke wijze ga ik nu voor mezelf onderzoeken. Het kan zijn dat ik volledig uit de raad stap, het kan zijn dat ik aansluiting vind bij een andere partij."

Mogelijk kan het vertrek van Charifa el Kaddouri consequenties hebben voor het zittende college van b en w en daarmee voor de positie van wethouder Simon van de Pol. De PvdA heeft nu nog maar drie zetels in de gemeenteraad. Het bestuur van de plaatselijke afdeling van de PvdA vindt het maar niets dat het vertrekken lid vooralsnog haar zetel op persoonlijke titel wil behouden. ,,Dat betreuren wij zeer, aangezien de fractieleden bij de start van deze raadsperiode schriftelijk hebben verklaard bij mogelijk vertrek de zetel aan de partij terug te geven."

Wat de grootste partij in de raad, het CDA, betreft, heeft het vertrek van Charifa el Kaddouri geen consequenties voor het college, zegt Jaap Boot, fractievoorzitter van het CDA, in een reactie. ,,Ik zie daar geen aanleiding voor. Het is een goede club met elkaar." Marije Eleveld vindt wel dat de fractie voor het zitten blijven in het college terug moet naar de leden. Maandag 20 februari worden de leden hierover geraadpleegd.

Reacties

Louwrens op 12-02-2012 23:54

 De geloofwaardigheid van deze mevrouw wordt zo nogal gerelativeerd, als zelfs de discussie uit de weggegaan wordt. De (landelijke) PvdA kan de oppositie wel anders voeren, het is maar de vraag of het kabinetsbeleid daardoor zou veranderen.

Bennekommer op 12-02-2012 23:54

Alle lof voor het besluit van Charifa om de PvdA-fractie vaarwel te zeggen en vooralsnog op persoonlijke titel deel uit te blijven maken van de Raad.
Het sociale gezicht van de Partij van de Arbeid is niet alleen in Den Haag, maar ook in de Edese gemeenteraad volldig verdwenen. Men holt als makke schapen achter de andere coalitiepartijen aan zonder zelf te tonen waarvoor men staat.
Hopelijk hebben meer fractieleden van de PvdA de moed om het (goede) voorbeeld van Charifa te volgen.
Ik realiseer me dat Charifa contractbreuk pleegt dor ondanks haar handtekening op persoonlijke titel in de gemeenteraad te blijven. Gelet op de door haar aangedragen redenen staat zij in de gegeven omstandigheden volledig in haar recht om deze dappere stap te nemen,
Charifa, degenen die in het verre verleden de PvdA met hart en ziel steunden, staan volledig achter je en blijven ongetwijfeld op jou stemmen.

Frank Overgauw op 13-02-2012 09:42

Soms is politiek echt simpel: als gemeenteraadslid verdien je in Ede per maand bruto € 1.700,--. Is dat werkelijk waar? Ja, dames en heren, € 1.700,-- per maand, ook in de maanden juli en augustus als er het zogenaamde zomerreces is.
Dus die El Kaddouri is het niet eens met partij en ze stapt gewoon uit de partij en ze blijft gewoon raadslid, want ze wil wel die € 1.700,-- per maand blijven verdienen.
Nog zo'n voorbeeld is natuurlijk John Wijsmuller: hij stapt uit onvrede uit de fractie van D66 in Ede, maar hij bleef wel raadslid in z'n eentje; uiteraard, want het maandelijks bruto incasseren van € 1.700,-- is belangrijk; daar zet je gewoon je principes voor opzij.
Maar niet getreurd, nadat hij geschorst was als plaatselijk lid van D66 zit hij nu weer in de raad namens D66. Fijn, zo'n iemand weer terug.
Maar terug naar El Kaddouri: zou het niet aardig zijn dat zij contact opneemt met John Wijsmuller? Dan kunnen ze samen een fractie beginnen met als belangrijk uitgangspunt : de betrouwbaarheid van de politiek!   

Tommie op 13-02-2012 11:52

De PvdA heeft lokaal inderdaad veel weg van een kameleon. Ongelooflijk als je ziet hoe ze met de wind van andere partijen meewaait. Als je de twitter van mevrouw Eleveld volgt, zie je hoe ze amicaal wil zijn met haar politieke vriendjes van GroenLinks, CDA en D66. Totaal geen eigen mening en niet slim om zo eigen te zijn met anderen. Men wil "leuk" gevonden worden i.p.v. eigen idealen verwezenlijken.
Als Ede maar bruist en feest viert staan ze bij PvdA vooraan, maar echte problemen weten ze geen oplossing voor. Ik vind het heel moedig van mevrouw Kaddouri en ik hoop dat ze de grote druk van de partij van de amicalen kan weerstaan! Veel succes.

Babette Bruinisse op 13-02-2012 13:06

En nu moet Marije Eleveld laten zien dat ze een echte fractieleider is:
Maar nee hoor, er staat geen persbericht op de website van de PvdA Ede; er staat nog slechts een uitnodiging op voor het bijwonen van de nieuwjaarsbijeenkomst van de PvdA op 8 janauri 2012.
Kom op, Marije Eleveld; kom met een persbericht.
Maar nee hoor, ze twittert dat de PvdA gewoon doorgaat. Een ze twittert , en dat is toch wel mooi eigenlijk,( ik word bijna ontroerd), ze twittert, dat je uit moet kijken als je de deur uitgaat vandaag.
Kom op, Marije Eeleveld, je bent fractievoorzitter, je moet dus leiding geven en doe aan damage control!!!
Maar nee hoor, ze doet niets; zou het dat langzamerhand tijd worden dat zij zich terugtrekt als raadslid? Vrijwillig? De volgende op de lijst, Harry van Huijstee, kan dan raadslid worden; hij heeft tenslotte wel 22 voorkeurstemmen gehaald in 2010.
Kom op, Marije eleveld, treedt af!

Frederik op 13-02-2012 14:56

 Zwak, ze wilt niet eens meer lid zijn bij de PVDA, de discussie in de partij niet eens hierover aangaan, maar wel de raadsvergoeding tegen eerder gemaakte afspraken als 'slapend" raadslid opstrijken. Neem daar dan ook afstand van, voor iemand op de lijst die wel het PVDA geluid wil verkondigen. Voorkeurstemmen? Dat betekent niet dat ze op eigen kracht  binnen is gekomen, daar is slechts 1/4 van de kiesdrempel voor nodig, de rest zijn de stemmen die op een ander PVDA lid zijn uitgebracht!! en als je het niet eens bent met beleid binnen de partij, probeer daar dan iets aan te veranderen! Ik vind dit echt een zwaktebod! Men geeft zich op voor vier jaar als LOKAAL raadslid, als landelijk beleid dan tegenvalt STOP je niet als LOKAAL raadslid...Rara waarom men blijft zitten?  Dat is vrij helder lijkt mij...Niet de principes, maar wel de verdiensten.....

Bjorn de Kovel op 13-02-2012 15:32

@Babette Op het eerste gezicht heb je natuurlijk gelijk. Als iemand een team verlaat is het logisch dat er ook altijd naar het leiderschap wordt gekeken. Maar daarmee ga je voorbij aan het feit dat de leden van de PVDA gisteren direct op de hoogte zijn gebracht en volgende week uitgenodigd zijn voor een extra ledenraadpleging over de ontstane situatie. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat Marije Eleveld daar een goede toelichting zal geven en hiermee haar verantwoordelijkheid als fractie Vz neemt.
Ik heb juist wel waardering voor het feit dat binnen de lokale afdeling de tijd genomen wordt om inhoudelijk op een goede wijze te reageren. Want vergeet niet dat ook de lokale afdeling en fractie verrast waren door het besluit van Charifa el Kaddouri. Het is niet meer dan fair om hen de tijd te geven om de consequenties van dit besluit eerst te analyseren.
Ik vraag me trouwens wel af of Charifa el Kaddouri echt gelooft dat ze met ruim 400 stemmen van de in totaal meer dan 4500 stemmen op de PVDA in Ede echt gelooft dat ze ook moreel een voldoende en solide basis heeft om gemeenteraadslid te mogen blijven.
 

Johan Fieret op 13-02-2012 16:02

Op Charifa el Kaddouri zijn 402 stemmen uitgebracht. En er komt een afdelingsvergadering van de PvdA. Gewoon fantastisch; dan kan ook meteen gekeken worden naar de belofte die fractieleider Mariije Eleveld deed, overal, in kranten, op de lokale tv, dat de PvdA echt 35% sociale woningbouw wil. Punt uit. Daar viel niet aan te tornen. En nu? Eleveld heeft nu een woonviesie beloofd van de PvdA. Ook weer gewoon fantastisch! Die 64 sociale woningen bij Het nieuwe Landgoed; staan die nog in de woonvisie van de PvdA? Of neemt de PvdAfractie nu eindelijk afstand van wethouder Simon van de Pol die politiek veantwoordelijk is voor Het Nieuwe Landgoed? Of blijft de fractie van de PvdA gezellig twitteren over de kippen die steeds maar weer geen eieren willen leggen in de tuin van de fractievoorzitter Eleveld! Nu heeft de PvdAfractie de kans om eindelijk onder het juk uit te komen van die oerrechtse coalitie in Ede. Stap uit de coalitie PvdA;  U bent in Ede inmiddels al gehalveerd. Maar hoogstwaarschijnlijk zal er luid applaus komen tijdens de afdelingsvergadering van de PvdA voor de wijze waarop Eleveld de fractie naar rustig rechts vaarwater heeft geloodst in de afgelopen twee jaar.
Vooruit nog een kleinigheid: heb ik goed begrepen dat de PvdA in Ede voor opslag in Ede is van kernafval? O ja, ik verheug me nu al: Eleveld gaat nu vast over die opslag een gezellige twitterberichtje plaatsen! 
 

Frederik op 13-02-2012 16:42

 @Johan, wat hebben de twitterberichten van Marije, de woonvisie, het nieuwe landgoed en het wel dan niet opslaan van kernafval nu te maken met het stoppen van mevrouw Kaddouri en het niet afstaan van haar raadszetel? Ik denk niet dat je de PVDA zelf hier iets kwalijk kunt nemen, hooguit dat ze beter hun raadsleden moeten selecteren, maar dergelijke acties zijn nooit volledig te voorkomen, kunnen we niet ontopic reageren dan louter Marije en de PVDA zitten te bashen? Ik vind het laf dat dit raadslid de discussie niet met de eigen fractie aan lijkt te gaan, maar vervolgens wel blijft zitten en het geld wil blijven opstrijken, dit doet de politiek geen goed!! 

Bjorn op 13-02-2012 19:37

@Babette @Johan Ik vind jullie gedetailleerde reacties heel vreemd. Het lijkt alsof jullie vandaag voor het eerst reacties op het hele internet posten. Jullie hebben ook geen enkel social edia profiel. Dat vind ik gek omdat jullie beiden heel erg betrokken mensen lijken. Bestaan jullie wel?

JIm van Batenburg op 13-02-2012 23:40

Frank volgens mij is het € 1354,00 per maand. (ter kennisgeving).
Ik kan best begrijpen dat je op een gegeven moment jouw creativiteit in een bodemloze put valt en daaruit deze conclussie neemt, maar als je dan zo gemotiveerd bent waarom is er dan geen dialoog plaatsgevonden tussen jou en het landelijke partijleiding, je hebt toch een stem in de vereniging. 
Het volgende punt kan ik geen hoogte krijgen,want bij dit vetrek van het betreffende raadslid kan er consequenties optreden voor Wethouder S.v.d.Pol omdat de PvdA dan op 3 zetels uitkomt. Het zal wel weer aan mij leggen, want het desbetreffende raadslid heeft toch bij deelname in de fractie is zij toch accoord moeten gaan met de schriftelijke verklaring, om bij het vertrekt uit de fractie haar zetel terug moet geven aan de partij.
Als ik nu alles optel is het misschien toch zinvol om de gemeenteraad terug te brengen van 39 zetels naar 25 zetels. Het is maar een idee.

Babette Bruinisse op 14-02-2012 08:58

De maandelijkse vergoeding voor een raadslid in Ede bedraagt € 1.537,82. Daarnaast ontvangt een raadslid een maandelijkse onkostenvergoeding van  € 172,69. Totaal ontvangt een raadslid bruto per maand: € 1.710,51.
De PvdA heeft in 2010 bij de gemeenteraadsverkeizingen 5719 stemmen behaald en geen 4.500 zoals ergens hierboven wordt vermeld.
De kiesdeler in de bedroeg in 2010: 1.259. Om met voorkeurstemmen in de raad gekozen te worden heeft een kandidaat die op de lijst staat 314 stemmen nodig. El Kaddouri had 402 stemmen. Op basis hiervan zou zij ook in de raad gekomen zijn.
Soms is feitenkennis best wel handig!

Babette Bruinisse op 14-02-2012 09:11

Daarnaast bestaat er ten behoeve van de gemeenteraadsleden in Ede een wachtgeldregeling voor het geval een raadslid er mee stopt.
Indien El  Kaddouri vandaag uit de gemeenteraad stapt ontvangt ze een jaar lang iedere maand circa € 360,--; en in het tweede jaar iedere maand € 190,--.
Daar hoeft ze niets voor te doen, er is ook geen sollicitatieplicht; gewoon een cadeautje dat de raad zichzelf gegeven heeft.
Vele honderden gemeenteraden in Nederland hebben die regeling al lang afgeschaft.

Johan op 14-02-2012 21:32

Zeer interessante ontwikkeling; PvdA mogelijk uit het college! Dit zou een zegen voor Ede zijn.

Jan Kijlstra op 16-02-2012 12:18

Dat mevrouw El Kaddouri haar zetel, ondanks de gemaakte afspraak, toch niet teruggeeft bewijst hooguit dat zij niet betrouwbaar is in haar afspraken.
 
Maar waar staat geschreven dat iemand die politiek actief is óók betrouwbaar moet zijn?
 
Overigens verwacht ik dat zij binnenkort wel weer opduikt bij een andere partij.
 
Want voor een éénvrouwsfractie moet je meer in huis hebben dan waarover mevrouw, gezien haar zwakke optreden in de raad,  de beschikking heeft.
 
Al kan ze natuurlijk ook lekker achterover gaan leunen, de resterende tijd dat ze nog raadslid is.
 
En eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar háár kant van het verhaal. Maar dan het èchte verhaal.
 
En misschien mag ik het geheugen van de fractievoorzitter van de PvdA, mevrouw Eldeveld, nog even opfrissen. Inderdaad is Arie Roseboom ooit uit de partij (en de raad) gestapt. Maar ook later, onder het bewind van wethouder Date Keuning, kwam dat voor. Toen zijn de raadsleden Lies van der Laan en André Schlingschröder (vrijwel) tegelijk opgestapt. André stond, met anderen, aan de wieg van Progressief Ede. Waarvoor de vader van mevrouw Eleveld, later, als raadslid heeft geacteerd.
 
Vanuit een bepaald standpunt gezien zou je kunnen zeggen dat haar opvoeding dus gefaald heefd (grapje!)
 
Dat opstappen hoort bij "links". Als de vergelijking met een kerk opgaat, dan toch wel met één van na de Reformatie. Want de "linkse kerk" kent minstens zo veel scheuringen en afsplitsingen als die welke bij de  Synode van Dordrecht (1618/1619) tot stand kwam.

Frans Schoonhoven op 17-02-2012 13:45

Gaat het gerucht nu in Ede dat het raadslid Charifa el Kaddouri lid wordt van de fractie van D66? Dan heeft D66 in korte tijd er twee stoethaspels bij! Die Wijsmuller was toch eerst geschorst als plaatselijk lid van D66? Maar, dat is al zo lang geleden; gelukkig hebben politici korte geheugens. Die wethouder Ligtelijn van GemeenteBelangen, is die nog steeds stiekem  lid van D66?
De ledenvergadering van D66 zal zich toch wel mogen uitspreken of er een raadslid bij komt? Zou ze een toelatingsexamen moeten afleggen? En is ze dan van meet af aan tegen Het Nieuwe Landgoed, waar ze twee weken geleden nog zo voor was? Ze is dan, als raadslid van D66, tegen de verdere ontwikkeling van de Veluwse Poort, terwijlze daar twee weken geleden nog voor was? 
Is ze nu tegen de bezuinigingen bij de minima, waar ze twee weken geleden nog zo voor was?
Is ze nu dan tegen de gemeentebegroting 2013 waar is ze twee weken gelden nog zo voor was?
 
Maar gelukkig hebben politici hele, hele korte geheugens.
Haar naam schiet me even niet te binnen.

Jan Kijlstra op 17-02-2012 14:30

Die Frans!
 
"Haar naam schiet me even niet te binnen".
 
Is Frans soms ook een beetje politicus?
 
Maar dat gerucht zou zo maar eens waar kunnen zijn.
 
Stel dat mevrouw El Kaddouri lid wordt van D66, en stel dat ze dan inderdaad haar standpunten fors moet gaan bijstellen?
 
Nou en? Dat noemen we gewoon "voortschrijdend inzicht" . Of, in poltieke termen: "met de kennis van nu had ik toen anders gekozen".
 
In depolitiek valt overal tenminste één mouw aan te passen.
 

Tommie op 17-02-2012 14:38

Tsja, ik hoor ook van alles. Het gerucht gaat ook dat mevrouw Eleveld uit de PvdAmicalen stapt en samen met de Edese Jaap een afdeling van de SP gaat oprichten. Hopelijk heeft de hele kudde stemvee in Ede een niet al te goed geheugen, dan kan ze mogelijk samen met Jaap een paar zetels bemachtigen met de verkiezingen in 2015. En dan Spiegelenberg naar voren schuiven als kandidaat-Wethouder, want dan zal de wachtgeldregeling van de Permar ook wel beeindig zijn.
Het blijft wel spannend in de politiek van Ede. Die Dekker kan tenminste rustig van zijn oude dag genieten in Renswoude.

Jan Kijlstra op 17-02-2012 15:03

Die Tommie, een echte humorist!!!
 
Daar kun je mee lachen hoor!!!

Frans Schoonhoven op 18-02-2012 00:36

Het gerucht gaat in Ede dat de voormalig PvdA-wethouder Rob Spiegelenberg wachtgeld krijgt van de gemeente Ede en daar bovenop nog eens 10% extra van Permar, en ach, voormalig wethouder Dekker heeft nu een laag burgemeestersalaris in Renswoude. Het gerucht gaat dat dat salaris via een suppletie-regeling wordt aangevuld tot zijn oude (hogere) wethouderssalaris in Ede.
Maar ja, het zijn geruchten! 

Jan Kijlstra op 18-02-2012 12:13

Ik hou niet zo van geruchten en suggesties, dat lijken al gauw verdachtmakingen of pogingen tot beschadigiging.
 
Zeker als ze, zoals bij Frans, aan personen gekoppeld zijn. Ook als dat niet zo bedoeld is.
 
Frans Schoonhoven lijkt mij overigens goed geïnformeerd, dus wat let hem om met feiten te staven dat de door hem opgepikte geruchten op waarheid berusten?
 
Want 't zou ook nog wel eens kunnen dat de ex-wethouder wachtgeld krijgt omdat hij wethouder was, en dat hij  in z'n arbeidovereenkomst met Permar een regeling had waar die 10% toeslag op gebaseerd is.
 
Idem dito de ex-wethouder Dekker. Ze maken dan gewoon gebruik van hun rechten.
 
In dat geval zijn er dus bestaande regels van toepassing. Regels die gewoon op papier staan, en ook openbaar zijn, of te maken zijn. Bijvoorbeeld door iemand als Frans.
 
 OVerigens heeft Frans een punt: die extraatjes die de bobo's voor zichzelf en hun soortgenoten weten te regelen zijn hoogst ongewenst. 
 
Maar wel normaal  gedrag voor het beeestje dat mens genoemd wordt. Althans voor een deel van de soort. En die specifieke ondersoort noemen we "manager"......
 
 
 
 
 
 

Jim van Batenburg op 18-02-2012 14:16

Goh, Jan heeft een nieuw woord uitgevonden namelijk beeestje, die heeft wel een lintje verdiend. Maar toe de punt Jan heeft wel gelijk, want men moet niet zo over medeburgers praten of roddelen het zijn wel personen die hun sporen hebben verdiend in de Edese politiek. Dit raakt noch kant noch wal.

Jan Kijlstra op 18-02-2012 16:10

Ach ja, Jan maakt ook wel eens een typefoutje.
Maar probeert niet het Engelse  "to the point"  te vertalen met "toe de punt".
Hoe staat dat ook alweer in de Bijbel? Iets van de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen?
 
Of betrokkenen hun sporen hebben verdiend in de Edese politiek is een kwestie van waardering.
Dat  ze, zeker Spiegelenberg, diepe sporen hebben nagelaten in de Edese samenleving is evident.
Die hele soap rond zijn opvolging is immers nog steeds niet uitgewoed. De verantwoordelijke wethouder (Gemeentebelangen, en een beetje D66) laat de honneurs de facto waarnemen door haar voorganger op het dossier.
Maar 't komt goed. Mevrouw de wethouder spreekt over "mensen in hun kracht zetten". Daar komt vast een geweldig beleid uit voort!
Zoiets: Er was een waarnemer bij Permar. Die is, boem-pats, benoemd tot directeur. Is daar wel een fatsoenlijke sollicitaiteprocedure bij gevolgd? Niks van gemerkt.
En we weten dat puinruimers niet per definitie ook opbouwers zijn.
Permar is een gemeentelijke verantwoordelijkheid.
Welk raadslid gaat voor helderheid zorgen?

Mijn bijdrage

Vul verplichte (*) en gewenste velden in.Uitleg Voorwaarden

Bericht:

Labels: (Trefwoorden waarmee anderen uw bijdrage kunnen vinden (komma gescheiden))

Foto ('s) (alleen jpg-bestanden)

Youtube URL:

Naam:*

E-mail:* (nodig om uw bericht te activeren)

Zend mij een e-mail wanneer anderen reageren op dit artikel of deze bijdrage

De redactie ontvangt een kopie van uw bijdrage.